Przejdź do głównej zawartości

Zamiast karania - kroki do odpowiedzialności

Zamiast karania - kroki do odpowiedzialności

 

Istnieje powszechne przekonanie, że kiedy dziecko coś przeskrobie, powinno zostać za to ukarane. Tylko czy wtedy uczymy dziecka odpowiedzialności, czy sprawiamy, że rozumie istotę swojej winy? Liczne badania naukowe wskazują na nieskuteczność kar w procesie uczenia się i wychowania. Chciałabym Wam przedstawić alternatywny sposób postępowania, uczący brania odpowiedzialności za swoje zachowanie.



Treści pochodzą ze szkolenia "Kid Skills" w  Centrum Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach „CTSR" (www.ctsr.pl). Ich autorkami są: Aneta Błaszczyk i Agnieszka Szrejter Łoś. 


Przyznanie się: Zachęcamy dziecko do szczerej rozmowy na temat tego co zrobiło. Zapewnienie dziecka, że nie zostanie ukarane, a będzie miało możliwość wzięcia odpowiedzialności za swoje zachowanie, zwiększa szansę na to, że dziecko będzie z nami rozmawiało otwarcie. Zamiast przeprowadzania śledztwa rozmawiamy o konsekwencjach wynikających z przyznania się do winy, pomagamy dziecku w rozważeniu wątpliwości i obaw dotyczących przyznania się. Należy pamiętać, że przyznanie się ma sens tylko wtedy gdy wynika z tego więcej dobrego niż złego.

Zrozumienie: Omawiamy z dzieckiem powody, którymi się kierowało. Unikamy pouczania dziecka poprzez prawienie kazań. Stwarzamy dziecku możliwość samodzielnego dojścia do zrozumienia konsekwencji swojego złego zachowania, poszerzamy poziom zrozumienia poprzez pytania: jak myślisz jakie negatywne konsekwencje ma mieć twoje zachowanie? Z jakiego powodu takie zachowanie jest niebezpieczne, W jaki sposób to co zrobiłeś wpłynęło na Twoją koleżankę? Jak to wpłynęło na Twoją przyjaźń z Kasią?

Przeprosiny: Przeprosiny mogą nastąpić wtedy, gdy dziecko zrozumie, za co ma przeprosić. Pomagamy dziecku w znalezieniu sposobu, aby przeprosić za to co zrobiło.

Zadośćuczynienie: Formę zadośćuczynienia ustalamy z osobą, która zawiniła. Możemy zaproponować, aby dziecko skontaktowało się z osobą pokrzywdzoną i dowiedziało się, w jaki sposób może ja przeprosić. Możemy zaproponować pisemną formę – dziecko może napisać list z przeprosinami

Obietnica poprawy: Obietnica poprawy jest ważna wtedy, gdy jest prawdziwa i uwewnętrzniona. Ważne, aby porozmawiać z dzieckiem, w jaki sposób zamierza zapobiegać takiemu postępowaniu w przyszłości.

Odpowiedzialność: Gdy dziecko zrealizowało poprzednie kroki, udowodniło, że można mu ponownie zaufać. Dziecko poprzez uczenie kolejnego dziecka, że nikt nie powinien zachowywać się w taki sposób, może okazać, że naprawdę rozumie, dlaczego dlaczego nikt nie powinien zachowywać się w ten sposób.


List z przeprosinami może zawierać następujące treści: 

- za co przepraszam

- dlaczego to nie było w porządku

- jak mogę zadośćuczynić, jak mogę to naprawić

- następnym razem w takiej sytuacji mógłbym zachować się inaczej - jak dokładnie

- chciałbym, żeby inni nie popełnili mojego błędu, jak mogę im w tym pomóc


Jestem pewna, że praca włożona w taką formę przeprosin przyniesie dużo lepsze skutki niż kara. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Hejt w internecie. Czym jest? Jak z nim walczyć? Skrypt do lekcji wychowawczej lub rozmowy z dzieckiem.

Depresja - objawy, jak pomóc, kwestionariusz depresji.

Depresja - objawy, możliwe formy pomocy i kwestionariusz. Depresja jest poważną chorobą. To nie fanaberia, nie wymysł, nie konsekwencja nudy, dobrobytu czy braku wychowania. Szybkie tempo życia i rozluźnienie więzi społecznych niestety nie działa na korzyść. Na co zwrócić uwagę? Kilka wskazówek przedstawiłam na grafikach poniżej. Materiały można wykorzystać do pogadanki.  Kwestionariusz depresji Poniżej kwestionariusz, który można wykorzystać w razie wątpliwości, czy to, co się dzieje może być depresyjnym zaburzeniem nastroju. Możemy sami odpowiedzieć na te pytania, lub zapytać dziecka wprost. Długotrwale obniżony nastrój, koncentracja i motywacja są podstawą do szukania pomocy psychologicznej lub lekarskiej, a myśli samobójcze - do niezwłocznej wizyty psychiatrycznej.  Określ, jak często lub jak bardzo w ciągu ostatniego miesiąca wystąpiły: A. Smutek, ponury nastrój, przygnębienie, depresję, ogólne zniechęcenie. 1. Prawie nigdy 2. Dość często 3. Przeważnie ...

Dlaczego depresja jest groźna?

Depresja jest coraz częściej diagnozowana zarówno wśród dorosłych, jak i dzieci. To my - rodzice i nauczyciele jesteśmy pierwszymi osobami, które mogą i powinny zareagować. Czym grozi depresja? Gdzie szukać pomocy?     Dziecięca depresja może jawić się abstrakcyjnie, ale statystyki wprawiają w osłupienie. Jest to coraz większy problem, do tego często bagatelizowany, bo nie daje tak spektakularnych objawów, jak np. zaburzenia opozycyjno - buntownicze.        Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, co jest źródłem depresji, ale trzeba być szczególnie czujnym w przypadku dzieci, które są wyjątkowo spokojne i introwertyczne, można stracić z oczu granicę między łagodnym temperamentem a zaburzeniem nastoju.  Jako dorośli musimy też pamiętać o tym, że jeśli ktoś jest wycofany i nie zabiega o bliskie relacje, to nie znaczy, że tych relacji nie potrzebuje.    Każde zaburzenie dotyka wiele sfer życia, taka jest jego istota. Odpowiednia czujność, szy...